Polacy chodzą po piwo głównie do dyskontów, jednak cena i brak promocji potrafią zmienić plany zakupowe
Z najnowszych badań konsumenckich wynika, że Polacy najczęściej kupują piwo w dyskontach. W następnej kolejności wybierają małe sklepy sieciowe oraz placówki wielkopowierzchniowe.
Skok po piwo
Z raportu "Smart shopper kategorii Piwo 2022", autorstwa Grupy BLIX i Kantar Polska, wiemy, w jakich sklepach Polacy najczęściej kupują piwo. W tym przypadku ankietowani udzielili odpowiedzi na pytanie w skali Likerta 1-5. Zestawienie otwierają dyskonty (4,29). Dalej są małe sklepy sieciowe (2,77), placówki wielkopowierzchniowe, hipermarkety (2,46), supermarkety (2,22), małe niezależne sklepy (2,11) i sklepy monopolowe 24/7 (1,76). Natomiast na końcu listy widzimy sklepy internetowe (1,11), stacje paliw (1,44) oraz stacjonarne sklepy specjalistyczne dla koneserów (1,58).
Jednak nie kupuję
Z analizy wiemy również, co jest w stanie skłonić respondentów do rezygnacji z zakupu piwa. To przede wszystkim wysoka cena - 67%. Dalej widzimy takie odpowiedzi jak brak promocji - 36%, za mały wybór marek piw w miejscu zakupu - 34%, a także niewłaściwy sposób przechowywania lub serwowania (np. nieatrakcyjne szkło, za wysoka temperatura, wygazowane) - 34%. Nieco mniej wskazań ma utrudniona płatność (np. brak możliwości zapłacenia kartą) - 32%.
Natomiast na końcu zestawienia, zawierającego 12 odpowiedzi z ww. zakresu, jest brak możliwości porady ze strony obsługi sklepu - 2%. Wyżej znajdują się takie kwestie, jak za duży wybór marek piw w miejscu zakupu - 3%, a także za mało informacji o asortymencie - 5%.
Budżet musi być pod kontrolą
Badani podali też, ile są gotowi zapłacić w sklepie za pojedyncze piwo (w dowolnym opakowaniu i objętości). Najczęściej wybierana jest odpowiedź "do 5 zł" - 53%. Dalej widzimy "do 3 zł" - 24%, "do 10 zł" - 18% oraz "10 zł i więcej" - 5%. Jak podkreśla Marcin Lenkiewicz, Polacy są w stanie wydać za ten napój już nie maksymalnie 3 zł, ale do 5 zł. Zdaniem eksperta, sieci handlowe starają się utrzymać cenę piw mainstreamowych do 3 zł, w przeliczeniu na jedną sztukę przy zakupie wielopaku. Nabywcy stają się coraz bardziej świadomi i gotowi są przeznaczyć do 2 zł więcej za piwo lepszej jakości.
Respondenci poinformowali też, jakiej objętości napój kupują. Zdecydowanie najczęściej wskazywany jest standardowy produkt (500 ml) - 91%. Dalej jest małe piwo (poniżej 500 ml) - 7%, a następnie - duże (powyżej 500 ml) - 2%.
Źródło zdjęcia: MondayNews