Zmiana nawyków konsumenckich i inflacja wpływa na ruch w fast foodach
Według analizy ruchu konsumenckiego, w ciągu roku liczba wizyt w restauracjach typu fast food zwiększyła się w jednej z czterech badanych sieci. Wzrost ten wyniósł 1,5%, a najdotkliwszy spadek przekroczył 21%.
Wizyty i unikalni klienci
Dzięki raportowi wiemy, jakie zmiany zaszły w odwiedzaniu przez klientów restauracji typu fast food w Polsce. Analitycy z Proxi.cloud dokładnie przyjrzeli się sytuacji występującej od kwietnia do października br. i porównali ją z analogicznym okresem ubiegłego roku. Analiza objęła blisko 1,1 tys. lokali i ponad 570 tys. konsumentów. W trzech sieciach z czterech badanych zmniejszyła się liczba wizyt. Największy spadek zaobserwowano w restauracjach McDonald's - o 21,1%. Na minusie są też KFC - 6% oraz Burger King - 2,6%. Przed taką zmianą obronił się tylko Subway, który odnotował wzrost rdr. o 1,5%.
Jak podkreślają autorzy badania, wyraźnie należy podkreślić, że odnotowane spadki ruchu wcale nie oznaczają zmniejszenia obrotów analizowanych firm. Ta kwestia nie była przedmiotem badania. Natomiast z analizy wiemy, jak zmieniła się liczba unikalnych klientów. Tu wzrosty odnotowały dwie restauracje, tj. Subway - o 15,2%, a także Burger King - o 7,3%. Natomiast na minusie są McDonald's oraz KFC, w przypadku których spadki wyniosły odpowiednio 24,9% i 15,3%.
Podział rynku
Dzięki analizie wiemy też, jak wyglądały udziały poszczególnych sieci w łącznym ruchu w badanym segmencie fast foodów. Zestawienie otwiera McDonald's, który w tegorocznym okresie osiągnął wynik 45,7% (rok wcześniej - 50,9%). Dalej znajdują się KFC - 26% (24,3%), Subway - 19,5% (16,8%), a także Burger King - 8,8% ( poprzednio 8%).
Autorzy raportu przedstawiają też Market Penetration Index. I jak zaznaczają, zebrane dane wskazują na to, że tu zdecydowanym liderem jest także McDonald's. Od kwietnia do października 2021 roku osiągnął wynik ponad 83%, a rok później - przeszło 77%. To pokazuje, jak liczna grupa wszystkich klientów fast foodów odwiedziła restauracje tej sieci w analizowanych okresach.
Województwa pod lupą
Z analizy dowiadujemy się też o wizytach według województw. Subway największy wzrost odnotował w woj. małopolskim (5,8 p.p.), a najmocniejszy spadek - w mazowieckim (-3,9 p.p). W przypadku sieci McDonald's są to odpowiednio kujawsko-pomorskie (3,1 p.p) oraz mazowieckie (-2,4 p.p).
W obu badanych okresach zdecydowanie większość klientów wszystkich konkurencyjnych sieci odwiedziła również McDonald's. Na drugim miejscu znalazło się KFC. Ekspert dodaje, że coraz większa część ludzi stołujących się w konkurencyjnych restauracjach postanowiła też odwiedzić KFC.
Źródło zdjęcia: Pixabay/Th G